Gå til sektion

Del artikel

Depression og menstruation

Kvinde der oplever PMS symptomer.

Rigtig mange kvinder oplever følelsesmæssige og fysiske rutsjeture i dagene før  menstruation. Nogle får en lidt kortere lunte eller bliver mere følsomme og grådlabile. Andre får lyst til chokolade eller cigaretter. Det kaldes ‘præmenstruel-syndrom’ (PMS). Det skyldes svingningerne i mængden af østrogen, som kroppen producerer. Mange synes, at PMS er irriterende og forstyrrende, men for de fleste er tilstanden håndtérbar og forsvinder af sig selv.

Præmenstruel dysfori

Der er også en gruppe (ca. 3-5 %), der oplever at være mere følsomme over for de hormonelle udsving i kroppen. Nogle eksperter kalder lidelsen for ‘præmenstruel dysfori’ (PMDD). Det er en sygdom kendetegnet ved invaliderende psykiske symptomer i forbindelse med menstruationen. Med andre ord er det en form for PMS på steroider.

• Ved PMDD kan kvinder have alvorlige psykiske symptomer såsom panikanfald, depression og endda selvmordstanker i forbindelse med deres menstruation.
  • Typisk opstår symptomerne i dagene op til menstruationen og forsvinder ved menstruationens start.
  • Nogle kvinder oplever voldsomme symptomer fra deres allerførste menstruation. En del oplever, at symptomerne bliver værre efter en fødsel, med alderen eller efter at være begyndt på eller holdt op med at tage p- eller minipiller.
  • Nogle kan have gavn af antidepressiva for at lindre de voldsomme humørudsving.

Generelt vil følgende symptomer gøre sig gældende:

Fysiske symptomer

–          Hovedpine
–          Led- og/eller muskelsmerter
–          Mavekramper
–          Appetitændringer
–          Oppustethed
–          Ømhed i brysterne

Psykiske symptomer

–          Vredesudbrud
–          Humørsvingninger
–          Depression
–          Søvnløshed
–          Angst
–          Koncentrationsbesvær
–          Irritabilitet
–          Nedtrykthed
–          Selvmordstanker

Kritik af diagnosen: Gammel vin på nye flasker?

Der er kvinder, der har haft gode oplevelser med deres PMDD-diagnose og den efterfølgende behandling. Derudover er det også blevet set som enormt positivt, at samfundet er begyndt at tage mere “kvindelige” sygdomme alvorligt. Men, PMDD har samtidigt været omdiskuteret siden Det Europæiske Lægemiddelagentur godkendte PMDD som diagnose i 2011.
Flere kritikere har udtrykt skepsis overfor PMDD som en legitim diagnose. Diagnosen har blandt andet været udskældt for, at medicinalvirksomheder har haft interesse i at gøre PMDD til en diagnose for at kunne markedsføre antidepressiva til kvinder og dermed tjene flere penge på salget af medicin. Døjer man med depressive tanker under menstruation, kan det derfor være en god idé at tage en længere snak med sin læge om, hvilken type behandling der er den mest hensigtsfulde.

Læs mere: https://kvinfo.dk/de-fleste-kvinder-er-ikke-normale-en-kritisk-analyse-af-menstruations-gener/

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve