Gå til sektion

Del artikel

Hvordan føles en depression?

En lille hvid blomst.

Når man er ramt af en depression, føler man sig uoplagt og generelt nedtrykt uden nødvendigvis at kunne pege på, hvad årsagen er til følelsen. Generelt går følgende igen:

Man er nedtrykt og interesserer sig ikke i samme grad for det, man plejer

Man kan helt miste interessen for sit arbejde, sine hobbyer eller fritidsinteresser, der før gjorde en glad. Almindelige hverdagsgøremål som at gå i bad, klare opvasken, lave mad eller vaske tøj kan føles som så store, uoverskuelige projekter, at man helt springer dem over, lader stå til eller finder en lettere løsning.

Ens relationer kan begynde at virke drænende

Kæresten, familien, kollegerne og vennerne kan gå fra at være støttepæle og yndlingspersoner til at være nogle, man undgår pga. nedsat energi, manglende overskud og tanken om, at man er til besvær eller føler sig som dårligt selskab.

Det kan være sværere at huske ting og koncentrere sig

Tankerne kan ræse afsted, når man skal arbejde eller vil læse en bog. Man glemmer aftaler, fødselsdage, og andre ting, som man havde fuldstændig styr på før. Det kan virke som om hjernen ikke fungerer, som den skal.

Man kan være mere irritabel, opfarende, aggressiv

Nogle vender irritationen og frustrationen indad mod sig selv. Andre føler, at de bliver lettere irriteret på folk omkring sig. Det behøver ikke at være i form af vilde vredesudbrud. Det kan også være, at man føler sig gnaven og irriteret, uden at det viser sig meget tydeligt.

Man kan føle sig meget træt

Kroppen føles som bly, og det kan være næsten umuligt at komme op om morgenen. Man kan både begynde at sove mere eller mindre, end man normalt gør, men trætheden vil være tiltagende.

Man kan føle sig uendeligt trist

Man kan have lyst til at græde over alting og ingenting. Man kan også opleve, at følelserne næsten forsvinder, og at man bliver helt afkoblet fra at føle noget. Det kan føles som om, alting er meningsløst, og at alt ville være lettere, hvis man forsvandt.

Depressionen kan ofte mærkes fysisk i kroppen

Man kan opleve, at man bevæger sig langsommere, og at man mister mimikken i ansigtet. Nogle depressive symptomer kan minde om influenza.

Man kan have appetitændringer

Man har enten øget appetit – særligt for søde sager og junkfood – eller også mister man helt appetitten.

Man kan have tankemylder

De samme negative tanker kører i ring, uden at det åbner for andre synsvinkler. Man overanalyserer dagens begivenheder og bekymringerne går ofte på ens sociale relationer, og om man nu var god nok.

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve