Når målet er at frivillige arbejder godt sammen – og gerne med et smil på læben

Af projektleder Dorthe Haslund, Depressionsforeningen i Nordjylland og psykoterapeut MPF Flemming Horsfeldt, Psykoterapeutisk Klinik i Hjørring, www.ritus.dk

– ”Jeg vil gerne have fokus på vores samarbejde og kommunikation. Jeg vil gerne have, at vi bliver endnu bedre sammen og bliver endnu gladere sammen!” var Dorthe Haslund indledende bemærkninger, da hun henvendte sig til psykoterapeut Flemming Horsfeldt. Hun ønskede at engagere ham til et forløb for sine frivillige i Depressionsforeningen i Nordjylland, hvor hun til dagligt er projektleder.

At lære sig selv og sine frivilligkolleger at kende på den indvendige side

Frivillige kan være meget forskellige. Det gælder alder, uddannelse og arbejdserfaring, men de er alle fælles om opgaven og målgruppen; i DepressionsForeningen er det personer med depression og/eller bipolar lidelse.

– Jeg fik en samarbejds- og kommunikationsopgave af Dorthe og valgte at sætte fokus på gruppens og den enkeltes selvindsigt – med fokus på den indvendige side, fortæller Flemming Horsfeldt. Når man kender sine styrker og de sider, der er knap så udviklet, kan det ofte være nemmere at forstå sine frivilligkolleger.

Det hænder ind imellem, at ens frivilligkolleger kan have helt andre præferencer, når opgaverne skal løses. De kan være optaget at løse opgaverne helt forskellig fra en selv. De kan fokusere på områder af opgaven, som du slet ikke havde skænket en tanke – og omvendt. F.eks. kan ens kollega i det frivillige været optaget at løse opgave på en meget struktureret, målrettet og sammensættende måde, mens en anden kan have en mere løs struktur, hvor fællesskabet, samtalen og processen er i højsædet.

”Vi kan have svært ved at forstå mennesker, der er motiveret af noget helt andet end dét, som vi selv er glade for. Modsat kan vi kan også finde nogle menneskelige træk meget sympatiske, fordi de ofte ligner os selv.”Citat fra Flemmings oplæg i DepressionsForeningen

Kan vi rumme os selv i mødet med den anden?

Når vi samarbejder og kommunikerer om vores opgaver som frivillige, møder vi naturligt både med- og modspil. Andre havde måske forstået opgaven anderledes. Andre ville måske hellere løse opgaven alene eller på sin egen måde.

Når det sker, mærker vi en masse besværlige følelser i os selv. Det skaber et muligt grundlag for at konfliktstof kan vokse frem, hvis vi ikke modent og eftertænksomt lærer, hvordan vi rummer vores egne følelser, der opstår i mødet med den anden. Dette område var også oppe at vende i forløbet med de frivillige i DepressionsForeningen. Når vi er frivillige, det det centralt, at vi er bevidste om, at vi bærer en bestemt funktion, og at vi repræsenterer en bestemt forening – her DepressionsForeningen. Derfor centrerede en del af de fælles samtaler også om, hvordan vi kan lade vores privat person blive hjemme, når vi offentligt træder frem som frivillige, men gerne krydrer vores ageren med en personlig vinkel og vores personlige egenskaber som f.eks. omsorgsfuldhed, udadvendthed, kreativitet, humor, eftertænksomhed, hjælpsomhed, m.m.

FokusProfilen viser den enkeltes personligt fokus fordelt på fire områder

Helt centralt for oplægget var de frivilliges arbejde med egen profil gennem valg af en antal kort med udsagn, der repræsenterede FokusProfilen fra Garuda. Kort fortalt er FokusProfilen en typeindikator, som afdækker en persons fokus. Profilen kortlægger, hvilke opgavetyper en person foretrækker og trives i. Den tegner således en individuel personprofil fordelt på fire områder og giver en indikation af, hvilken type personen er. Vi taler om fire forskellige lykkehjørner, som vi naturligt bevæger os hen imod, da vi her finder størst glæde, tilfredshed og motivation.

De fire typer eller lykkehjørner er:

• Integratorfokus, der sørger for, at samarbejde og kommunikation fungerer.
  • Udviklerfokus, der sikrer, at der sker en vis fornyelse og strategisk udvikling.
  • Grunderfokus, der sikrer, at der er orden i grundlæggende opgaver.
  • Resultatfokus, der udviser handlekraft og skaber hurtige resultater.

Figur 1 illustrerer stikordene, som man vil vælge i en afdækning af ens profil.

Figur 2 illustrerer, hvad og hvordan man gerne vil løse opgaverne ift. ens profil.

”Flemmings oplæg blev leveret med nordjysk lune og gav mange smil og aha oplevelser” fortæller Dorthe Haslund. Fremover vil jeg som projektleder have en naturlig opmærksomhed på de fire typers lykkehjørner i mit arbejde og søge at matche opgaver til rette profil.

Fakta:

I DepressionsForeningen Nordjylland er der 37 frivillige (værter, gruppeledere på selvhjælpsgruppe, praktiske og administrative). Alle frivillige brænder for at gøre en forskel på forskellige planer og denne ild skal forvaltes i begge parters interesse og efter DepressionsForeningens værdier og rammer.

Alle frivillige har en baggrund, der giver forståelse for at have depression, bipolar lidelse, stress, angst eller OCD inde på livet. Og det er vigtigt for at skabe et værdifuldt fællesskab.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få nyheder om depression og bipolar lidelse, gode råd, inspirerende artikler og personlige fortællinger i din indbakke.