Pludselige og belastende begivenheder

Ældre par der sidder på en bænk.

Pludselige og belastende begivenheder kommer ofte forud for depressioner. Forskning på området peger på, at voldsomme begivenheder som dødsfald i familien eller alvorlig sygdom mangedobler risikoen for depression.

Et klassisk eksempel på en belastende begivenhed er skilsmisse.

Andelen af personer, der oplever symptomer på depression i kølvandet på en skilsmisse, er ikke beskeden. For mange mennesker er skilsmisse en længerevarende psykisk belastning. Det gælder ikke mindst, hvis der er uvenskab mellem parterne, eller hvis beslutningen ikke har været gensidig. Skilsmisse kan desuden være en stor økonomisk belastning, når man står i en situation, hvor man skal være ene forsørger.

Sandsynligheden for at blive ramt af depression efter en skilsmisse er større, hvis man før har haft tendens til depressioner, og mindre, hvis man har gode venner og familie.

En anden type psykisk belastende begivenhed er dødsfald i den nærmeste familie. Den normale sorgproces gør, at det er sværere at stille diagnosen depression i ugerne og månederne efter dødsfaldet. Det sker dog indimellem, at sorgen udvikler sig til en reel depression.

NB!
Diverse belastende begivenheder er ofte en del af forklaringen på depression, men de kan ikke forklare det hele. Nogle mennesker gennemgår meget svære oplevelser, uden at de udvikler depression. Det kan skyldes, at den samme belastning kan have forskellige betydninger for forskellige mennesker. Blandt andet er det påvist, at personer med svære barndomstraumer er mere følsomme overfor belastninger. Der er også undersøgelser, der viser, at visse genetiske forhold kan gøre, at vi er mere sensitive.