Ensomhed

Det er hyggeligt at drikke kaffe med en gammel veninde, dejligt at kysse kæresten og trygt at spise en god middag med sin familie. Men vores venner, familier og kærester er meget mere end hyggeligt tidsfordriv. De er en helt central del af vores mentale (og fysiske) velbefindende. I yderste konsekvens kan længerevarende ensomhed udvikle sig til en depression.

Hvad er ensomhed?

Ensomhed betyder, at man ikke har mulighed for samvær og nærhed med andre mennesker, selvom man ønsker det. Det er en klassisk fejlslutning at sidestille ensomhed med at have få venner.

Følelsen af ensomhed er enorm individuel, og det er meget forskelligt, hvad der får os til at føle os ensomme. Man kan sagtens være indadvendt og foretrække sit eget selskab uden nogensinde at føle sig ensom. Omvendt kan man have mange bekendtskaber, blive inviteret til en masse fester og alligevel føle sig ensom.

I sidste ende handler det om, hvorvidt man føler sig forstået, og om man har mulighed for at søge selskab og støtte hos andre, når man har brug for det.

Ensomhed er ikke bare at mangle venner. Det er også:
– At være sammen med mennesker, der får en til at føle sig alene
– At føle sig misforstået af andre
– At føle, at andre ikke rigtig ser eller forstår en.
– At blive dømt, som noget, man ikke er
– Ikke at føle, man kan være sig selv
– Ikke at føle sig accepteret eller som del af et fællesskab

Depression og ensomhed

Meget forskning peger på, at personer, der ofte eller altid føler sig ensomme, har større risiko for at udvikle depression. Fx er der betydeligt flere depressioner blandt personer, der bor for dem selv, sammenlignet med dem der bor sammen med en ægtefælle eller en kæreste.

Ensomhedsfølelsen giver rigtig mange mennesker selvværdsproblemer. Mange vender ensomheden indad og overbeviser sig selv om, at det er på grund af deres personlige fejl og mangler, at andre ikke ønsker deres selskab, og at de selv er skyld i ensomheden. Det på trods af, at ensomheden kan opstå af eksterne faktorer – fx ved at flytte til en anden by, eller ved at opleve dødsfald i familie- og vennekreds.

Uanset den tilsyneladende årsag kan ensomhedsfølelsen føre ind i en negativ tankespiral. Selvbebrejdelsen og det lave selvværd fører til yderligere selvisolation og ensomhed, fordi man ikke føler sig værdig til andres opmærksomhed og omsorg.

I sidste ende kan tankerne blive så voldsomme, at “bærgeret flyder over”. Ensomheden bliver til depression.

Forskellen på ensomhed og depression

Ensomhed er i sig selv ikke en psykisk sygdom. Men skillelinjen mellem symptomerne på depression og oplevelsen af længerevarende ensomhed kan være uklar, fordi følelserne ofte er enormt flettet sammen. Det er nærmere reglen end undtagelsen at føle sig ensom, når man har en depression. Derfor kan det være lidt af et “hønen eller ægget”-spørgsmål, hvor det kan være svært at afgøre, om depressionen har udviklet sig til psykisk sygdom eller omvendt. Ikke desto mindre er ensomhed og depression udtryk for forskellige typer følelser.

Ensomhedsfølelsen er en følelse, der dukker op for at “minde os om”, at kroppen har brug for samvær og nærhed. Dermed er det en følelse, der spejler, hvordan man har det i sine sociale relationer. Ofte forsvinder ensomheden, når man imødekommer sit behov for social kontakt.

ENSOMHED OG BIOLOGI
En af de førende forskere i ensomhed, professor ved University of Chicago, John T. Cacioppo (1951-2018), sammenlignede ensomhed med fysisk smerte, fordi den har samme funktion. Fysisk smerte er en biologisk funktion der forhindrer os i at skade vores fysiske krop. Smerten ved ensomhed er også en biologisk funktion, der hindrer os i at skade vores sociale krop.
»Det, der er sket i vores kultur, er imidlertid, at vi har fået at vide, at ensomhed er noget, som kun de sære og svage føler, så derfor ignorerer vi signalerne om social smerte, fordi det er skamfuldt, og det fører til kronisk ensomhed, som har meget negative konsekvenser for individet, fællesskabet og samfundet.« Citat John T. Cacioppo.

Depression dækker ikke kun over behovet for nærhed med andre mennesker. Depression er en generel følelse af mismod og nedtrykthed, der typisk ikke går væk ved at tilbringe tid med mennesker, man holder af. Selv i selskab med kæreste eller ven vil personer med depression ofte have svært ved engagere sig i samværet og slippe følelsen af tristhed og tomhed. Søger man ikke professionel medicinsk eller terapeutisk behandling, kan depressionen vare i flere år og gradvis forværres med tiden.

-12 % af danske 16-24 årige føler sig alvorligt ensomme.
– I Danmark er der 380.000 ensomme over 16 år. 55.000 af dem er over 65 år.
– Der er 4 gange så høj risiko for at være ensom, hvis man er arbejdsløs, end hvis man er i beskæftigelse.