Gå til sektion



Emner



Del artikel

Søvn og psykisk sundhed

Når man har bipolar lidelse kan man være særligt sårbare over for forstyrrelser i sit søvnmønstre. Søvnproblemer kan aktivere maniske eller depressive episoder. Manglende søvn kan udløse en manisk fase, hvor man oplever ekstrem eufori, øget energi og en reduceret evne til at sove. På den anden side kan søvnmangel også udløse depressive perioder, hvor energiniveauet falder, og interessen for daglige aktiviteter svinder.

God søvnhygiejne
Derfor er søvn ikke bare noget, du gør, når du ikke kan holde øjnene åbne længere. En fast søvnrytme, er som at have sin egen personlige livline til mental ro. Gode råd om søvn:

  • Stå op og gå i seng på samme tid hver dag. Så vidt muligt også i weekenden. 
  • Dyrk ikke hård motion før sengetid.
  • Undgå koffein (kaffe, te og cola) efter kl. 17.
  • Skab et roligt og behageligt soveværelse, hvor der er rent og udluftet. 
  • Hav aftenritualer som fx tag et bad, børst tænder og meditér 
  • Afslapningsteknikker som dyb vejrtrækning kan også hjælpe med at lette overgangen til søvn.
  • Stå op, hvis du ikke kan sove. Stå ud af sengen og læs en bog, indtil du bliver søvnig. 
  • Undgå skærmtid en time eller to før sengetid, da blåt lys fra skærmen hæmmer produktionen af kroppens naturlige søvnhormon melatonin.

Professionel Hjælp
I nogle tilfælde kan søvnproblemer være så alvorlige, at professionel hjælp er nødvendig. Da er det vigtigt at søge støtte fra en psykiater eller en psykolog, der er specialiseret i bipolar lidelse. De kan hjælpe med at udvikle en individuel behandlingsplan, der adresserer både søvnforstyrrelser og de underliggende symptomer ved bipolar lidelse.

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve