Gå til sektion

Del artikel

Kan lysterapi gøre en forskel?

Havet og fugle der flyver.

Det lys vi ikke får i vinterhalvåret, kan forårsage vinterdepression.

Juletiden er hjerternes fest, fyldt med glæde og varme – men desværre ikke for alle. I denne mørke tid, hvor mange nærmest ikke ser dagens lys på grund af deres arbejdstider, kan vinterdepression nemt komme snigende. Ifølge Netdoktor.dk lider cirka 5 procent af danskerne årligt af vinterdepression i forskellig grad. Men når vintermørket trænger sig på, og de første tegn på depression viser sig, kan lysterapi så gøre en positiv forskel?

Hvad er vinterdepression?

– En type depression, der opstår i løbet af efterårsmånederne og ophører i foråret.
– Symptomer inkluderer energiløshed, tristhed, sukkertrang og man sover typisk mere.
– 75 procent af patienterne er kvinder.

Kilde: Netdoktor.dk

Hvordan er det nu, det virker?

Ifølge overlæge og dr.med. Klaus Martiny ved Psykiatrisk Center København, der har skrevet speciale i effekten af lysterapi mod vinterdepression, er det veldokumenteret, at lysterapilamper har en klar effekt mod vinterdepressioner. Lysterapi virker ved at stabilisere døgnrytmen, give mere energi og få niveauet af serotonin i hjernen til at stige. Så der er altså tale om en tretrinsraket af gode virkninger.
Når ens døgnrytme stabiliseres, kommer man til at sove bedre, og det giver i sig selv mere energi. Lyset giver også en særlig type celler inde i øjet besked til hjernen om at producere mere serotonin, der skaber en form for lykkefølelse i vores hjerner. På det punkt minder det meget om den medicin, læger udskriver til mennesker med depression, som også øger produktionen af serotonin. ”Derfor bruger man også lysterapi til at forstærke virkningen af medicinen, som deprimerede patienter tager”, forklarer Martiny. Samlet set vurderer man, at lysterapi virker for 60-90% af folk med vinterdepression (Gerlach, 2014).

Hvad er lysterapi?

– En behandlingsform mod vinterdepression, hvor man sidder foran en specialkonstrueret lysterapilampe i et vist antal timer om dagen.
– Ved lysterapi øges mængden af serotonin, et signalstof i hjernen der bl.a. regulerer vores lykkefølelse.

Kilde: Netdoktor.dk

Hvad skal du være opmærksom på?

De fleste ved godt, at det ikke er nok at købe en ekstra lang lyskæde til julebelysningen for at få den positive effekt. Men når og hvis man har besluttet at købe en lysterapilampe, hvad skal man så være opmærksom på? For det første skal den give 10.000 lux i en afstand mellem 30 og 60 cm, fortæller Klaus Martiny til DepressionsForeningen. For det andet skal man tænke over, at det er lettest at tage lys fra en stor lysskærm. Så pas på med at købe for lille en lampe, selvom den måske er mere praktisk. For det tredje skal man sikre sig, at lysterapilampen har en skærm, som filtrerer det ultraviolette lys væk, for kraftig UV-stråling kan være skadeligt for øjnene. Generelt anbefales det, at man tager 30-60 minutters lysterapi ad gangen, og at man undgår at se direkte ind i lampen. Man kan med fordel læse foran lampen, så lyset reflekteres op fra bordet. Det er bedst at bruge lysterapi om morgenen, for hvis man tager det om aftenen, risikerer man ikke at kunne sove

Sidste nyt fra lysterapifronten

Det viser sig, at lysbehandling også virker mod almindelig ikke-sæsonafhængig depression og formentlig også på vanskelig behandlelig depression, siger Klaus Martiny. Derudover arbejder nogle forskere med at indbygge lysterapien i bygninger med såkaldt dynamisk lys, der skifter farve og intensitet gennem døgnet. I DepressionsForeningen modtager vi også ofte spørgsmål om både lysbriller og lysterapi gennem ørene. Vi skal ikke lægge skjul på, at vi synes, at ideen om lysterapi gennem ørerne virker lidt absurd og spurgte derfor Martiny, om der er noget belæg for, at det skulle virke. Nej, var hans klokkeklare svar. Der er ikke videnskabeligt belæg for, at lysterapi gennem ørerne virker, hvorimod lysterapi gennem briller måske virker, men der mangler flere undersøgelser for at afklare dette.

Inden du går i gang – besøg din læge

Mærker du tegn på depression, er det vigtigt først at kontakte egen læge, før du kaster dig ud i lysterapi. Der kan være flere grunde til, at man får vinterdepression, og det er vigtigt at få drøftet det både med dem omkring dig og især din læge. Så spar pengene på lampen, indtil du har fået det anbefalet af din læge.

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve