Gå til sektion

Del artikel

Søvn – 5 gode råd

Kvinde sover fredfyldt i sin seng.

Er du ramt af depression, vil din søvn ofte være mere forstyrret og ustabil end normalt. Måske er de mørke og bekymrede tanker særligt slemme om aftenen, når du ligger i din seng, hvilket gør det svært at falde i søvn. Måske vågner du flere gange om natten, eller enten for tidligt eller for sent i forhold til hvad de plejer.

Der er mange gode råd til en bedre søvn og nedenstående er et lille udpluk. Hvis du googler “søvnhygiene”, kommer der endnu flere råd.

1. Ro, renlighed og regelmæssighed

Undgå computere, tablets, telefoner og fjernsyn, en time eller to før sengetid, da det blå lys, skærmene udsende, hæmmer produktionen af kroppens naturlige søvnhormon melatonin. Hvis computeren skal bruges, så kan man få en app, der filtrerer det blå lys fra, når man sidder ved skærmen. (Se justgetflux.com)

2. Ro, renlighed og regelmæssighed

Stå op og gå i seng på samme tid hver dag. Så vidt som muligt også i weekenden. Det er en kendt sag, at personer med depressionen kan få det dårligere, hvis de sover om dagen. Undgå derfor flere mindre lure i løbet af dagen. Hvis man er meget træt og har brug for en lur, er det bedst at vente til efter klokken 16 og så højst sove ½ time, måske endda kortere

3. Ryd op og luft ud i soveværelset

Et rent, ryddeligt og udluftet soveværelse kan gøre en verden til forskel for en god nattesøvn.

4. Stå op

Stå ud af sengen, hvis du ikke kan sove. Gå en tur eller læs en bog, indtil du begynder at blive søvnig.

5. Lysterapi først og ikke sidst på dagen

Til de meget mørke måneder (oktober-marts) kan man med fordel investere i en lysterapilampe. Det er vigtigt at bruge den om formiddagen, så man ikke forstyrrer nattesøvnen.

OBS!
For personer med bipolar lidelse, kan søvnmangel eller ustabile søvnmønstre udløse en mani eller en hypomani. Tal derfor med din læge eller psykiater, hvis du begynder at opleve store forandringer i din søvn.

Alt om Søvn /m. forsker Poul Jennum

Fra Depressionsforeningens podcasts: Lyden af et Sundt Sind. Her kan du høre afsnittet om søvn.

Har du sovet godt i nat?

Svarer du “ja”, er denne podcast episode ikke noget for dig. For Poul Jennum gæster Lyden af et Sundt Sind, og han er den ypperste søvnforsker i Danmark.

Lyt med for at forstå søvnens forunderlige (og til tider trælse) væsen. Måske det kan hjælpe dig til at sove – bare en anelse – bedre.

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve