Hvilken form for behandling skal jeg have?

De bedste behandlinger mod depression er:

• Antidepressiv medicin
  • Forskellige former for psykoterapi
  • I sjældnere tilfælde elektrochok

Medicin

Er du blevet diagnosticeret med moderat eller svær depression, kan du have gavn af antidepressiv medicin.

Antidepressiv medicin bliver i medierne og i folkemunde nogle gange kaldt ‘lykkepiller’. Det er et misvisende ord. For pillerne i sig selv gør dig ikke lykkelig.

I stedet kan de kan påvirke aktiviteten og mængden af bestemte signalstoffer i hjernen. Det kan skabe lindring og ro i hovedet og give livsmodet tilbage. Med andre ord stabiliserer antidepressive den ubalance, der er til stede i hjernen, når man er ramt af en moderat til svær depression.

Der findes mange forskellige typer antidepressiv medicin. Det er forskelligt fra person til person, hvilket præparatet der hjælper dem ud af depressionen. Derfor kan det blive nødvendigt at forsøge med forskellige præparater for at finde frem til den medicin, som passer bedst til dig.

Psykoterapi

Psykoterapi er samtaleterapi. Det vil sige behandling ved en række samtaler med en psykolog eller en psykiater. (Antallet af samtaler afhænger af dit individuelle behov).

Der er forskellige typer og grene af psykoterapien. Fælles for al psykoterapi er, at den først og fremmest fokuserer på at give dig indsigt i dine tanke- og adfærdsmønstre, og hvordan de påvirker dig i hverdagen.

Godt at vide
I nogle tilfælde kan psykoterapi være den eneste behandling, man har brug for. I andre tilfælde (ofte når der er tale om moderate eller svære depressioner) bliver behandlingen kombineret med medicin for at opnå de bedste og mest stabile resultater.

I psykoterapien bliver der fokuseret på at italesætte og bearbejde de situationer, der trigger bestemte negative tanker og adfærdsmønstre, så du kan forstå dine psykiske problemer, og derigennem tackle problematiske situationer fremover.

Klassiske former for psykoterapi

→ Kognitiv terapi

→ Psykodynamisk psykoterapi

→ Interpersonel terapi

→ Metakognitiv terapi

→ Mindfulness

Elektrostimulation (ECT)

Elektrostimulation – også kaldet elektrochokterapi eller ECT –er en behandlingsform, hvor man får sendt svag elektricitet gennem elektroder ind i hjernen. Behandlingen bliver primært brugt til patienter med svære depressioner, hvor medicin og psykoterapi har vist sig ikke at have den ønskede effekt.

Elektrochok har et blakket ry. Særligt film og tv-serier har gennem tiden vist elektrochok som ren tortur. Men portrætteringen af behandlingen er i de fleste tilfælde stærkt overdrevet og bestemt ikke repræsentativ for moderne elektrochokbehandling. Snarere tværtimod er der foretaget meget forskning i elektrochokbehandling, der viser, at det er den absolut mest effektive behandling mod svære depressioner.

Andre behandlingsformer

Antidepressiv medicin og samtaleterapi er de mest veldokumenterede former for behandling mod depression.

Mange oplever alligevel gavn af at afprøve og eksperimentere med mere andre former for behandling eller aktiviteter, der lindrer på deres depression. Det er meget forskelligt, hvad der fungerer for den enkelte, og om det hjælper. Andre former for behandling inkluderer b.la.

Skal jeg vælge psykoterapi eller medicin?

Ikke alle depressionsramte får det bedre af medicin. For nogle kan samtaleterapi særligt i starten af en svær depression være mere til gene end gavn. Hvorvidt du skal have medicin, samtaleterapi eller en kombination varierer og afhænger hovedsageligt af, hvor svær og kompleks din depression er, og om du tidligere har haft en depression.

Let depression

Har du en let depression, vil du ofte have mere gavn af motion, sund kost, lys- og samtaleterapi end af medicin. Dog kan det stadig være nødvendigt og relevant at holde øje med, hvordan du reagerer på den valgte behandling og evt. løbende have samtaler med din læge om, hvorvidt behandlingen virker, som den skal.

Tilbagevendende depressioner er dog undtagelsen til denne regel. Hvis man tidligere har været ramt af en svær depression, er det vigtigt at komme i medicinsk behandling hurtigst muligt, også selvom den nuværende depression er en mildere slags. Personer, som tidligere har været ramt af svær depression, er i øget risiko for at udvikle det igen. Udviklingen fra en mild til en sværere grad af depression kan gå hurtigere.

Godt at vide
Der kan godt går lidt tid, før man finder den mest effektive form for behandling. Et problem ved de depressionsbehandlinger, vi har, er, at de kan være længe om at virke. Medicinsk behandling er 2-4 uger om at virke. Nogle gange skal man prøve flere former for præparater af medicin. Samtaleterapi kan tage et par måneder, før der viser sig en effekt.

Moderat depression

Har du en moderat depression, vil din læge som regel anbefale medicinsk behandling. For de fleste med moderat depression vil det være nødvendigt med en kombination af medicin og samtaleterapi. Nogle kan dog komme igennem depressionen alene med samtaleterapi. Det afhænger igen af personen og de aktuelle omstændigheder.

Svær depression

Har du en svær depression, vil medicin stort set altid være nødvendig, for at du kan begynde at komme ovenpå. Omvendt kan det være gavnligt at vente med psykoterapi, til du har det lidt bedre.

Når du er svært deprimeret, har du ofte vanskeligt ved at tænke sammenhængende og koncentrere dig. Det gør det svært at tage imod psykoterapi. Ved svære depressioner er det som hovedregel nødvendigt at få hjælp med antidepressiv medicin.