Hvorfor får man depression?

Person der står for enden af en bro.

Der findes ikke nogen enkel forklaring på, hvorfor man får en depression. Forskning peger på, at depressioner skyldes en kemisk ubalance i stoffet serotonin i hjernen, der normalt regulerer humøret og følelserne. Det kan ske på mange forskellige måder. Typisk kan man tale om et slags samspil mellem flere udløsende faktorer, b.la:

Gentagne depressioner

Er der altid noget, der udløser depressionen?

Undersøgelser viser, at der næsten altid er en form for ydre belastning, der udløser den første depression. Det kan fx være et dødsfald i familien eller en kraftig og vedvarende stress-situation i forbindelse med arbejde, studier eller andet.

Er depressionen tilbagevendende, skal der mindre og mindre til for at udløse episoder, og til sidst kan depressionen opstå næsten af sig selv. Lidt firkantet sagt, begynder et depressionsforløb som en reaktion på noget svært i ens liv og ender med at få et liv for sig selv.

HUSK PÅ
Alle mennesker er forskellige, og depression kan være en mangefacetteret og kompliceret størrelse. Derfor er det vigtigt at have i baghovedet, at man ikke altid kan identificere den præcise årsag til depressionen eller nødvendigvis ændre på de vanskelige livsomstændigheder, der har medført den. Det vigtigste er at genkende og anerkende symptomerne og ikke mindst at søge hjælp.